söndag 5 januari 2014

Pannbensträning

Idag gick jag och Mimmi en morgonpromenad på 1,5h före frukost. Kände inte alls av höften idag heller! Naprapatens råd om att inte stretcha verkar funka. Lite intressant eftersom fysioterapeuten rekommenderade stretchning flera gånger per dag.

Hursomhelst var det skönt att börja söndagen med en långpromenad och samtidigt säga hejdå åt en av mina närmaste vänner. Mimmi far nämligen till Indien nu så vi kommer inte att ses på hela våren. Som tur finns Skype! 

Candy var också med och hon är allt annat än vit just nu då det är så klottigt på alla promenader. Längtar efter snön som aldrig vill komma! Längtar också efter att få springa med Candy igen. Det är ju inte bara jag som påverkas av min skada, Candy får också mindre motion än vanligt. Strävar efter en långpromenad varje dag men det är ändå mindre än vanligt för en hund som är van med 60-70 kilometer löpning per vecka! 


Efter promenad och frukost var det dags för dagens egentliga träning; 60 minuter crosstrainer. Hade laddat upp med senaste avsnittet av Alex&Sigges podcast och på gymmet visades Desperate housewives framför crosstrainern. Men nog blev det tråkigt i alla fall! Delade mentalt upp passet i 4 x 15 minuter och drack lite vatten efter varje del. Brukar göra så på långpass när jag springer och det gör att tiden går fortare när man tar 15 minuter i gången istället för att hela tiden tänka på hela sträckan man har framför sig. Men 60 minuter crosstrainer var nog mentalt tyngre än vilket långpass löpning som helst (fast de passen kan vara tre gånger längre). Pannbensträning blev det idag med andra ord! 

Hoppas och tror att crosstrainern ganska bra kan motsvara löpning. Pulsen hade jag idag på ca. 150slag/minut och det är ungefär där jag ligger pulsmässigt på ett vanligt distanspass löpning. 



Så här nöjd blir man efter en timme på crosstrainer

Denna vecka blev det totalt 12,5h spinning, crosstrainer, simning, promenader och styrketräning. Imorgon inleds förhoppningsvis sista löparfria veckan och efter det vill jag springa största delen av min träningstid! 




1 kommentar: