fredag 10 januari 2014

Marathon 2014?

Jag och pappa har hela tiden haft siktet inställt på att delta i Riga marathon 18.5 men vi har inte anmält oss ännu och tur är väl kanske det för idag bestämde vi oss för att skippa Riga. Eftersom jag är osäker på hur mycket jag kan träna löpning i vår så kändes 18:e maj lite för nära! Tror jag ska satsa på halvmarathon och kortare lopp i närheten under våren istället så behöver jag inte anmäla mig flera månader på förhand. Känner jag sen under våren att marathonformen finns så springer jag något mindre marathon i Finland!

Men självklart ska jag och pappa ändå fara på något marathon utomlands i år också! Det har blivit en tradition! Så idag började vi kika på marathonlopp i Europa på hösten. 

Det intressantaste loppet hittills är Frankfurt marathon. som går av stapeln 26 oktober Jag älskar ju Berlin marathon och det här verkar vara lite liknande men med färre deltagare (men ändå ett stort marathon). Starten går kl.10 vilket jag gillar och vädret brukar ligga mellan 10 och 14 grader och det tycker jag är perfekt! Banan skall vara snabb och ganska platt vilket ju aldrig är fel. Dessutom har jag aldrig varit i Frankfurt och det är alltid roligt att turista lite på samma gång. 


Ett annat alternativ vi kikat på är Amsterdam marathon 19 oktober 2014, samma sak där, tidig start och snabb bana! Men ändå lockas jag hittills mera av Frankfurt. Men vi ska fundera någon vecka och sedan anmäla oss.

Om någon av er har sprungit något av dessa marathon, eller har förslag på marathon som går på hösten och som man bara inte får missa så lämna gärna en kommentar! New York har länge varit en dröm men den upplevelsen ska jag spara på något år ännu (och inte minst spara till..) 


På bilden är det äldsta brorsan, jag och pappa före Stockhol Marathon 2013. Kanske jag skulle få övertalat någon av brorsorna att också komma och springa i höst? 


10 kommentarer:

  1. Hej Heidi.
    Har inte sprungit Amsterdam (fastän jag var anmäld och var på plats) pga knäskadan. Men var med som stark supporter och på runexpon. Maratonet var inte lika välorganiserat som Stockholm (man fick en apelsin efter själva loppet) men det är lät att ta sig runt i Amsterdam med Metron och så är det fina vyer, speciellt då man springer genom ingången vid Rikjsmuseum. Frankfurt (om jag inte minns fel...) har någonslags disco (octoberfest) efteråt?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Heidi! Måste nog ta mig en riktig funderare över vilket lopp jag ska välja! :)

      Har du slutat blogga annars! Saknar att läsa din blogg!

      Radera
  2. Frankfurt låter väldigt trevligt!

    SvaraRadera
  3. Sprang Amsterdam ifjol och kan rekommendera: bra arrangemang, fin stämning längs med loppet och flack bana, vad jag minns endast 1 egentlig backe.
    Kan också rekommendera München marathon som går i oktober, nästan bättre än Amsterdam: väldigt fin rutt och ypperligt arrangemang

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar Affe! Ska checka in München marathon! :)

    SvaraRadera
  5. Vilken häftig tradition, att springa marathon utomlands!

    SvaraRadera
  6. Hej, hade missat att du börjat blogga igen! Jag och Johan var i Frankfurt för ett par år sedan; han sprang och jag hejade (eftersom jag hade Lidingöloppet i benen) och loppet kan rekommenderas! Välarrangerat på tyskt vis, bra stämning och riktigt trevlig stad med trevligt folk!

    SvaraRadera
  7. Hejsan, hittade tillbaka till din blogg igen, förstod på din storebror att du skulle ta en paus.... Jag och några arbetskompisar är anmälda till Amsterdam marathon, så du kan ju övertala Staffan och pappa din, så syns vi där! h. Fredrik B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå! Jo jag tog en paus för att skriva färdigt gradun men nu är jag tillbaka :D Amsterdam är absolut ännu ett alternativ. Pappa tror jag inte behöver någon övertalning men det kan vara värre med Staffan. Du får hjälpa till! Du kan typ utmana honom eller nåt, vi vet ju hur han reagerar på sånt :D

      Radera