onsdag 5 februari 2014

Intervaller!

Fick planera om min träningsvecka lite,  i måndags sprang jag med Raska Fötter gänget och igår var det meningen att jag skulle köra intervaller men jag kände redan på morgonen att det inte skulle gå eftersom höften var alldeles för stel. Har ju lovat mig själv att lyssna på kroppen så istället för intervaller blev det vilodag och massor av massage med foamrollern. Vaknade upp med mycket mjukare och piggare ben idag och på kvällen fick jag köra mina intervaller. 

Jag har inte kört intervaller sen 20 november ifjol så jag måste erkänna att jag var lite nervös när jag klev upp på löpbandet (alldeles för halt för att köra intervaller utomhus). Jag har ingen aning om min löpform just nu så det var lite extra spännande med ett intervallpass. 

Började med 3 kilometer lugn uppvärmning och sen körde själva intervallpasset igång: 3 x 5 x 400m (alltså 15x400m) med 45 sekunder ståvila. Började på 04:08min/km och ökade efter några intervaller 04:00min/km och till slut till 03:52min/km. Jag vet inte hur pass bra farterna stämmer på löpband men jag fick åtminstone den känsla som jag eftersträvade. Första 5 intervallerna kändes ganska bekväma men sen fick jag börja jobba riktigt ordentligt! Det märks nog att jag inte har kunnat köra några tunga pass på länge för det var riktigt jobbigt! Pulsen var hög och dessutom fick jag kämpa mot tankar som "spring 10 istället, det är nog också ett bra pass" och "sänk farten lite, du har ändå varit skadad så länge". Men nej! Jag sprang mina 15 intervaller och jag ökade farten precis enligt planen! Bara jag håller framtidens marathon i tankarna så kan jag besegra vilka tankar som helst. 

Efteråt var jag riktigt skakig och benen jätte trötta och det var helt underbart! Äntligen kan jag springa så som jag vill igen!

2 kommentarer:

  1. en sån fart! trots din löpvila! jag tycker 5:30 är hiskeligt hårt just nu.. :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att crosstrainern har hjälpt... Men nog var det tuffare än det brukar vara!! Var bara lugn, du är ju på väg tillbaka nu!

      Radera