fredag 7 februari 2014

Kvalitet, och så lite mera kvalitet. Och om att springa långsammare

Förbered er på ett flummigt inlägg...

Som jag skrev igår så är ett mål för i år att kunna variera farterna på mina pass bättre. Så att hårda pass är hårda och lätta pass lätta. Lätt som en plätt tänker kanske någon men det är inte så lätt och jag vet att jag inte är enda som kör de flesta lite där emellan. Lite mellanmjölk. En följd av detta är till exempel att min fart på 10 kilometer och marathon ligger ganska nära varandra, 04:22min/km på 10km och 04:51min/km på marathon, och det är ju ändå stor skillnad på längden på dessa två distanser! Men en lösning är i alla fall att springa hårdare på intervallpass och långsammare på vanliga distanspass. Om distanspassen blir lättare så borde det också finnas mer energi till de snabba passen, eller hur? 

Det är alltså på distanspassen som problemet ligger för mig, jag vill gärna pressa mig lite där också och tävla mot mig själv och mot klockan vilket leder till att det går lite för fort när det inte ska gå fort. Och därmed lite för sakta när det inte ska gå sakta. Ni fattar. 

Jag har försökt att lämna hemma klockan och bara springa på känsla men har kommit fram till att jag är alldeles för mycket siffernörd för att det skall funka. Dessutom vill jag ju ändå veta hur långt jag har sprungit. 

Men igår fick jag en lite aha-upplevelse. Den kom tack vare Markus Torgeby i maratonpodden. Han pratade om just detta och så nämnde han att man kunde tänka på alla pass som kvalitetspass. Bara att det är kvalitet på olika sätt, intervallpass som kvalitet för snabbhet och vanliga pass som kvalitet för hela hjärtat och som "massage för benen" till exempel. Och det var just ordet kvalitet som jag fastnade för. Jag, och säkert många andra, brukar kalla intervallpassen för kvalitetspass men från och med nu skall alla pass vara kvalitetspass för mig. Bara att på olika sätt. 

Så snabba pass snabbare och långsamma pass långsammare. Och fast det går långsamt så är det ett kvalitetspass. Perfekt för mig som tycker om att ha en mening med varje pass och som motiveras av fina ord och planering. För det räcker helt klart inte med att jag vet att man ibland måste springa långsammare för att bli snabbare.

Tuffa intervaller eller lugn jogg = kvalitet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar