onsdag 12 februari 2014

Musses intervallstege

Idag testade jag ett pass som jag varit sugen på länge. Försökte mig faktiskt på passet i slutet av förra sommaren men blev tvungen att avbryta, några dagar senare fick jag veta att mina järnvärden var i botten. 

Men idag fick jag revansch! Körde Musses intervallstege. Man springer 2x(3km-2km-1km) och farten blir snabbare desto kortare intervall det är. Jag vet inte vad min fart på halvmarathon är i dagsläget men i sommar vill jag springa halvmarathon på åtminstone 1h35min och då skulle medeltempot bli 04:30min/km så jag utgick från det idag. Började med en lugn uppvärmning och sen blev det 3km i 04:43min/km, 2km i 04:33min/km och 1km i 04:23min/km. Joggvila mellan varje intervall och sedan ett likadant set igen! Egentligen skall man öka tempot lite på det andra setet men eftersom det var första gången för mig så körde jag på samma tempo. Var riktigt nöjd med känslan i kroppen idag och orken fanns genom hela passet som sist och slutligen blev 16 kilometer långt! Hade tänkt mig 17km eftersom nerjoggen skulle vara 2 kilometer men i slutet av passet var jag så kissnödig att jag blev tvungen att sluta efter 1 kilometer. 



Det här passet kommer jag definitivt köra igen! Tror det är det längsta intervallpasset jag någonsin kört så det var extra roligt att känslan var så pass bra 


2 kommentarer:

  1. låter intressant, borde testa ... men måste först komma över min rädsla för att springa på löpband, eller åtm komma underfun hur de funkar... :)

    SvaraRadera
  2. 16 km intervallpass! Jag är minst sagt imponerad.

    SvaraRadera