lördag 30 augusti 2014

Progressivt morgonpass

Idag stod veckans kvalitetspass på "schemat" (alltså det schema som jag hittat på i mitt huvud). Hade tänkt köra ett av mina favoritpass, som är varannan kilometer snabbt, varannan långsam men så igår när jag läste senaste Runner´s World så hittade jag det här:
Det var i en artikel om olika kombinationspass som jag läste om progressiv distanslöpning och bestämde mig för att köra det som veckans kvalitetspass. Fördelen med att inte ha ett färdigt schema just nu är ju att jag kan göra hur jag vill. Brukar köra progressiva distanspass förut men det är väldigt länge sen nu. 

Jag körde passet på morgonen före frukost och miitt pass såg ut så här:
2km uppvärmning i väcka-upp-kroppen tempo 06:00min/km
3km 05:35min/km
1km 05:25min/km
1km 05:15min/km
1km 05:05min/km
1km 04:55min/km
1km 04:45min/km
1km nerjogg
= 11 kilometer och jag var riktigt nöjd efteråt. Kändes bra att börja lugnt, kroppen är ju alltid lite stel och trött när man far direkt upp ur sängen. Ner till 05:00min/km gick det lätt men för farter under det får jag nog kämpa extra just nu. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar