fredag 30 januari 2015

Sirapsben i Icebugs

Denna vecka har jag hunnit testa mina Icebugs på ett par löprundor och hittills är jag riktigt nöjd. Har inte helst varit nära att halka en enda gång och då har jag ändå sprungit rakt över is och på riktigt isiga partier både uppförs och nedför. Så skönt att kunna lita på att man inte halkar och inte behöva spänna hela kroppen för att hållas upprätt. Om jag ska säga något negativt om den här skomodellen så är det att den är bred för min fot. Jag är van med Adidas Adios som sitter som en strumpa på min fot men de här är mycket bredare och det trivs jag inte riktigt med även om jag säkert kommer att vänja mig. Dessutom är det här nog de fulaste löpskorna jag någonsin haft...
Dagens morgonrunda (10 kilometer) var i övrigt ingenting att hurra över. Var trött och benen kändes som sirap och mot det hjälpte det inte med dubbar under fötterna. Men det är bara att springa på och hoppas på att nästa pass går bättre!

5 kommentarer:

  1. Jag har från och till känt "icebugsbehov", men så har jag både surfat mej igenom hela nätet och prövat lite olika i butik. Fast hur jag än vrider och vänder på det så verkar de så himla klumpiga. Känner lite att du bekräftar den funderingen?! Finns det månne andra mer slimmade dubbskor/märken? Eller är det på gång? Du kanske vet ;)
    Ha en fin helg Heidi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, nog är de ju klumpiga jämfört med lätta löpskor. Det här är de första dubbskorna jag prövar och vi säljer heller inte andra märken på jobbet så jag är inte tillräckligt insatt i huruvida det finns lättare dubbskor. Men jag tvivlar på att de skulle kännas som vanliga löpskor även om de skulle vara lättare..

      Idag snörade jag skorna mycket bättre och det hjälpte mot klumpigheten :) Och bättre än att falla är de i alla fall varje gång :)

      Ha e skön helg du också Nina!

      Radera
  2. Hej, det är mer än 4 år sedan jag köpte mina första icebugs. Min erfarenhet är att de kommer tills sin bästa rätt som fritidsskor, när man är ute på promenad med hunden barnvagnen eller arbetar med snöskottning.
    Proffessionellt används märket av orienterare.
    Gällande löpskorna kan det löna sig med att testa inlägg eller justera med snörningen. Icebugens styrka är definitivt nubbarna inte skorna. Mig veterligen har de flest dubbar jämfört med konkurrenterna, men nackdelen är förstås att dubbarna gör skorna tyngre och klumpigare.
    Så det beror på om du prioriterar fäste och säkerhet eller skokomfort och utseende.

    Läs gärna detta inlägg:
    http://bloggen.fi/timppa/?s=Icebugs+&submit=Search

    Fortsatt lycka till med träningen!

    Miisu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu prioriterar jag nog fäste och säkerhet framför komfort och utseende (fast de skulle ju nog gärna få vara rosa ;)) men jag var mest osäker på hur klumpigheten skulle påverka kroppen i övrigt med tanke på benhinnor och så vidare. Men efter över 2h löpning i icebugsen idag så är jag positivt överraskad! Och precis som du säger så funkade det ganska bra att justera skorna med snörningen!

      Lycka till med din träning du också!

      Radera