fredag 2 januari 2015

Träningsplanen för 2015

Som jag redan skrev så älskar jag att planera och nyår är ju det perfekta tillfället att planera eller hur? 

Det här är första året med fast jobb för min del och det känns väldigt skönt. De senaste åren har jag studerat/jobbat vid sidan om/haft visstidskontrakt och det har hela tiden känts som om jag varit på väg någonstans men nu vet jag jobbmässigt hur min situation ser ut och det ger mig mer energi till annat. Som till exempel träning och eftersom det här i första hand är en träningsblogg så tänkte jag skriva lite om mina träningstankar inför 2015. 

Jag har två huvudmål under 2015 och det är Hamburg marathon 26.4.2015 och Joroinen halv Ironman 17.7.2015.

Om vi börjar med Hamburg marathon så är det något som jag ser framemot väldigt mycket. Både resan och själva marathonet. Vi reser dit med en hel grupp och jag vet redan nu att vi kommer att ha hur kul som helst. Jag har inte sprungit ett marathon sen Berlin marathon hösten 2013 och jag saknar den upplevelse som ett marathon är! 
Tidsmässigt har jag lite svårt att säga exakt vad jag satsar på men målet är självklart att slå mitt gamla PB som är 3h24min. Det enda som jag är orolig för är att jag inte har den konditionsgrund som jag är van vid på grund av alla långa träningspauser jag har varit tvungen att ha under 2014 och vi får se hur det påverkar min träning under våren. I alla fall ska jag träna så bra jag kan och jag hoppas att det gör susen! Planen är också att springa ett marathon till under hösten 2015 så lossnar inte ett nytt PB i Hamburg så hoppas jag på hösten istället. 

Halv Ironman. De orden både lockar och skrämmer mig och det här loppet är nog en av de största utmaningarna som jag har gett mig in på! Men det ska bli roligt och jag ser framemot det mycket. Eftersom det är min första längre triathlontävling så kommer jag inte att lägga upp några tidsmål utan jag tänker bara köra så smart som jag kan och så bra som jag kan. 

Träningen så kommer jag att lägga upp på det viset att jag satsar mest på löpningen fram till april och Hamburg marathon men jag håller hela tiden uppe simträningen och cykelträningen men två pass per vecka per gren. Efter april så skiftar jag fokus till cyklingen och då kan jag förhoppningsvis cykla utomhus! Löpningen kommer jag självklart också att träna på men då blir det färre pass men med hög intensitet för att hålla fast en fin löpform! 



1 kommentar:

  1. interesting, why you are running in germany (hamburg) when you might run in scandinavia (stockholm)? which time you desire to run @hamburg? do you have a GFC follower button? best regards

    SvaraRadera