torsdag 15 januari 2015

Vill du svettas?

Kör 3 x 5 x 400m!


Igår var det igen dags för ett tufft intervallpass löpning. Tuffaste passet den här veckan och jag körde passet på löpband eftersom jag inte har någon lust att halka omkring på snö och is under intervallpass. 

När jag kom ner till gymmet efter jobbet så var alla (det finns bara fyra) löpband upptagna så jag fick vänta en stund på min tur. Började istället med 10 minuter uppvärmning på crosstrainer och som tur blev ett löpband ledigt sen. 

Tack var uppvärmningen på crosstrainern så förkortade jag löpuppvärmningen och körde igång med intervallerna redan efter 1 kilometer lugn löpning. Korta intervallet stod på schemat igår och jag körde 3 x 5 x 400m. Tre set alltså med fem intervall per set. Kort vila under setet och sedan lite längre vila mellan två set. 

Jag började på 04:00min/km och körde de fem första intervallerna i den farten. Eftersom löpbanden på gymmet troligen inte är så bra kalibrerade och inte stämmer helt och eftersom de första intervallerna gick ganska lätt så ökade jag farten till 03:52min/km under de resterande intervallerna. I takt med att jag gjorde fler och fler intervaller så steg också pulsen ordentligt (var upp i 188 slag/minut under sista intervallen) och svetten sprutade före jag var klar! Men även om jag blev riktigt trött så hade jag en riktigt härlig känsla under hela passet! Återhämtade mig bra under de 45 sekunder som jag vilade och kände mig stark under intervallerna och den känslan är ganska svår att slå! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar