onsdag 7 januari 2015

VO2-max test!

Igår fick jag äntligen göra det test som jag egentligen skulle göra före jul men då blev jag ju förkyld. Testet är ett maximal syreupptagningstest som utförs på löpmatta och jag gjorde mitt hos Mika Lehtonen som har företaget Endurance For Life här i Vasa. 


Testet mäter både maximalsyreupptagningsförmåga och maxpuls och under testet har man en mask på sig. Först kändes det lite obehagligt att springa med masken men jag vande mig ganska snabbt.

Det test som jag gjorde var upplagt så att jag sprang 3 minuter i en viss fart, sedan pickade Mika mig i fingret för att mäta laktatnivån i blodet och sedan fortsatte jag 3 minuter till men i en högre hastighet och så här fortsatte vi tills jag helt enkelt inte kunde pressa mig själv längre. I mitt fall tog testet ca. 20 minuter. 


Resultaten från testet fick jag redan samma dag och man fick ut så mycket information att jag inte helst har hunnit gå igenom allt ännu. Rena rama himmelen för den som gillar siffror och grafer! Men det viktigaste jag fick ut var i alla fall mina pulsgränser så nu vet jag inom vilka pulszoner jag skall hålla mig under vissa pass och dessutom gav Mika mig tips på pass som han tycker jag ska göra under min marathonsatsning och dessa tips uppskattar jag mycket! Dessutom fick jag bekräftat det som jag redan nog visste; min uthållighet är mycket bättre än min snabbhet så det är ju tur att jag vill springa marathon och inte 100 meters lopp! 

Cirka sex veckor före Hamburg marathon ska jag göra testet igen för att kunna jämföra min värden och förhoppningsvis se en positiv utveckling av formen! Jätte intressant var det att göra detta test och nu är jag ännu mer motiverad att träna riktigt hårt denna vinter och vår!

3 kommentarer:

  1. Så intressant och kul att göra! Det vill jag också göra någongång! :)

    SvaraRadera
  2. Ok va intressant! Skulle också vilja testa detta!! Var finns EFL i Vasa och vilket pris tar dom för testet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mika har sitt testlab i Västervik. Hans kontakuppgifter + adress finns på EFL:s hemsida! Testet jag gjorde kostade 95euro :)

      Radera