söndag 15 februari 2015

Vårens första tävling

Ett mål som jag hade redan förra året var att tävla mera inom löpningen och på det sättet avdramatisera tävlandet. Jag blir ofta väldigt nervös inför tävlingar och känner stor press att prestera. En press som jag skapar helt själv och som ofta innebär att jag inte tävlar alls, speciellt på de distanser som jag känner mig mindre bekväm på, såsom dagens 10 kilometer. Förstås måste jag ju inte tävla men jag tycker ändå att det är jätte roligt varje gång jag är med i något lopp och dessutom är de kortare loppen bra fartträning inför marathon. 

Sist och slutligen blev det knappt några lopp alls ifjol så fjolårets målsättning fick följa med tills i år och idag var det dags för årets första tävling vilket var 10 kilometers tävlingen Ystävänkymppi i Botniahallen. Ett varv är 400 meter långt och man springer alltså 25 varv totalt. 

Jag hade inget tidsmål för dagens tävling utan enda målet var att köra i ett sådant tempo som känns bra för dagen och på så sätt få in en bra fartuthållighetsträning och det målet lyckades jag bra med idag. Öppnade ganska lugnt och hittade sedan snabbt en tjej som höll perfekt fart för mig och henne höll jag ryggen på lite över halva loppet. Sedan gick jag om och låg där ändå tills slut vilket betydde att jag var första dam i mål vilket ju vara extra kul! 

Min tid blev (enligt egen klocka) blev 45min28sek så det var inget nytt personligt rekord men jag är ändå super nöjd över dagens tävling. Jag kände mig stark loppet igenom och det var roligt att springa. Dessutom visade loppet att jag är på väg mot rätt håll för än så länge har jag kört väldigt få intervall- och kvalitetspass men jag var ändå bara dryga 1 minut från mitt personbästa. Nu är motivationen på topp och jag ser framemot fler tävlingar i vår. Med mera kvalitetspass ska jag nog kunna putsa rekorden lite i år också! 


Robbe och pappa var med som supportrar och varvräknare idag och det var peppande att höra dem heja varje varv! Som första pris fick jag en fin pokal och dessutom ett par hjärtörhängen som extra pris eftersom det var vändagen igår. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar