fredag 26 juni 2015

Tjockare cykelpannben

Idag känns det riktigt härligt att ha semester! Sovmorgon, hemmafix, 3,5h träning och ikväll när sambon kommer hem blir det ännu grillkväll med vänner. Så stor skillnad från en vanlig vardag! 

Dagens träning. Jag har funderat ganska mycket på cyklingen i Joroinen. Är inte alls lika säker på min cykling som på löpningen och 90 kilometer är ju långt! Kommer jag att klara det? Hur känns benen efter så lång cykling? Hur länge kommer det att ta? Tänk om jag blir uttråkad och bara vill hoppa av? Osv, osv...

Men idag fick jag en riktigt boost i cyklingen, jag cyklade nämligen 90 kilometer helt själv! Skulle egentligen ha haft träningssällskap idag men hon blev tvungen att avboka så då bestämde jag mig för att idag är dagen då jag testar cykla hela sträckan själv. Har nog cyklat över 100 kilometer tidigare men då alltid i sällskap av någon och det är nog så stor skillnad när man får ligga efter någon att det inte går att jämföra. 

Jag blir ganska lätt uttråkad och brukar därför lyssna på podcasts när jag tränar men det går ju inte på tävling sen så idag lämnade jag hörlurarna hemma. Ville testa hur det är att cykla när det är bara jag, cykeln och mina tankar. Håller pannbenet?

Replot bro, upp, upp upp!

Hade riktigt bra känsla från första stund idag när jag cyklade iväg mot Björköby som var mitt mål för dagen. 
Drack ur min drickflaska var trettionde minut och varje timme tog jag en gel för att hålla uppe energinivån och för att öva på att "äta" på cykeln. Hade med mig samma gel som när jag springer långpass och de funkade fint så jag ska satsa på samma i Joroinen sen. 

Kilometerna svischade förbi och vägen till Björköby kändes ovanligt kort! Det är 40 kilometer dit från oss och efter en kort paus svängde jag om och cyklade samma väg hem. Cyklingen kändes så bra idag att jag bara väntade på att få en dipp, antingen motivationsdipp eller energidipp, men det hände aldrig. För att få ihop de kilometer jag ville ha tog jag en extra omväg hem och efter exakt 90 kilometer och 3h10min stannade jag cykel och klocka utanför vår lägenhet. Tjoho!!


Känner mig riktigt stolt och glad efter dagens pass! Nu vet jag att jag klarar 90 kilometer cykling och det gjorde att jag nu fick ett ännu lite tjockare pannben. Dessutom cyklade jag mycket snabbare än vad jag trodde att jag skulle göra. 28,4km/h i medeltempo på 90km som jag hade idag skulle jag vara mer än nöjd med på tävling också! Tänk vad man kan bara man försöker! 

Avslutade träningen med 3 kilometer löpning med Candy. Min vrist morrar ännu när jag springer och det får väl vara nästa orosmoln inför Joroinen nu då... 

2 kommentarer:

  1. vicken bra fart du höll, å tå va du upp 2 g för bron som suger energy å fart :) Tåo peedin ti jobbet idag ja men oj oj va träning som ännu behövs, å dessutom tror int jag inställningan e rätt. :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pernilla! Finns mycket bra info om hur man ska ställa in cykeln på internet så he e bara att googla och testa på! :)

      Radera