tisdag 2 juni 2015

Vila och summering av maj

Jag inleder juni månad med några dagars träningsvila. Igår var det igen dags för mig att bli några födelsemärken fattigare och några ärr rikare (börjar ha helt tillräckligt nu tycker jag) så nu måste jag ta det lugnt några dagar. 

Frågar man läkaren så borde jag vila från träningen tills stygnen är borta, det vill säga 10 dagar men jag litar på att jag känner min kropp så pass bra att jag vet när jag kan börja träna även om stygnen är kvar. Har tagit bort ganska många födelsemärken nu och det brukar funka fint med träning efter ett par dagar då såren har växt ihop. Jag tänkte ändå börja med cykling före löpning eftersom det känns skonsammare. Ett råd som jag följer till punkt och pricka är att inte simma så länge stygnen är kvar så simträningen måste jag vänta med. 




Månaden som gick blev en riktigt bra träningsmånad och med ganska få vilodagar i maj känns det bara bra med en lugnare inledning på juni! Sprang 250 kilometer i maj och det är mer än vad jag har sprungit någon annan månad ännu i år. Dessutom hann jag cykla nästan lika många kilometer på min nya cykel. Jag har inte haft sjukt någonstans eller några skadekänningar så återhämtningen har också fungerat. Känns bra!

Nu är det bara en och halv månad kvar till min första halv ironman och före det tänkte jag hinna med 5 veckor tuff träning före det är dags att trappa ner på träningen inför själva tävlingen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar