måndag 3 augusti 2015

Träningsprogram

Idag börjar mitt samarbete med min nya marathoncoach Sami. Planen är att han ska göra mitt träningsprogram ett år framåt och målet är att plocka bort ganska många minuter på mitt marathonrekord. Spännande! Jag har egentligen aldrig följt ett träningsprogram förut och ser framemot det med skräckblandad förtjusning. Jag är ju så van att träna som jag vill att jag är lite rädd att bli uttråkad när någon annan bestämmer. Samtidigt känns det skönt att ge över planeringen till någon annan och själv bara få träna utan att tänka alltför mycket.

Fick första 4 veckorna av träningsprogrammet i fredags och de första veckorna ser ganska lätta ut men jag har på känn att det kommer att ändra framöver. Jag vill gärna hålla igång triathlonträningen också så cykling och simning finns också med i programmet men huvudfokus kommer att vara på löpningen.

Det jag ser framemot mest med att ha en coach är att få struktur i träningen. När jag planerar min träning själv så är jag lite för dålig på att få in en klar skillnad mellan lätta och hårda veckor och det blir lätt så att alla veckor ser i princip lika ut men nu är alla veckor olika och var fjärde vecka kommer att vara en återhämtande vecka. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar